Schermafbeelding 2015-09-14 om 11.45.34

Regelmatig krijg en zie ik vragen van (beginnende) bloggers voorbij komen hoe je eigenlijk goede blog content schrijft. In deze blog ga ik op een rijtje zetten wat mijn eigen checkpoints en reminders zijn voor ik een artikel publiceer.

Schrijf wat jij als lezer wilt lezen

Het allerbelangrijkste. Schrijf wat je zelf zou willen lezen. Schrijf niet omdat je weer een blog online moet hebben de volgende dag. Schrijf kwalitatief goede artikelen. Op de lange termijn heb je hier meer profijt van. Je lezers waarderen artikelen met goede onderbouwde informatie. Ze nemen immers de tijd je website te bezoeken, dan moet je ze daar ook voor belonen.

z ipad lezen

Blijf jezelf

Als je in het echt geen happy de peppie persoontje bent dan is je zo voordoen op de blog geen natuurlijke houding voor je. Op een gegeven moment val je dan ook door de mand. Schrijf je blogs alsof je tegen een vriendin praat. Of een ander persoon waar jij je op je gemak bij voelt. Whatever works for you. Maar zo plaats je ook je hart in je blogs. En dat is wat mensen lezen en wat de aantrekkingskracht oplevert om weer terug te komen.

Bouw je teksten op

Wanneer je kookt begin je ook niet met een vieze keuken en ongewassen pannen. Maak dus een structuur en hou je daar aan. Open je blogs met iets wat de aandacht trekt, geef daarna de informatie waar je je lezer mee binnenhengelde en sluit daarna af.

Maak je bijvoorbeeld een review, schrijf dan ook echt wat je van het product vind. Doe je dat niet sta dan niet verbaasd als je artikel slecht bezocht wordt of je comments krijgt met ‘Hallo, waar is je mening dan?’.

Een belangrijk punt in tekstopbouw vind ik zelf altijd de taal. Regelmatig lees ik blogs vol repeterende spelfouten en kromme zinnen waardoor blogs niet lekker lezen. Dan mogen de gemaakte foto’s of de website nog zo goed zijn, ik kom voor een goede leesbare tekst. Zie ik krom taalgebruik dan kom ik vaak niet meer terug.

Verdiep je in SEO

SEO? Is dat een snoepje? Was het maar zo. SEO staat voor Search Engine Optimalisation. Oftewel, gebruik de juiste kenmerken in je blog om deze te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google zodat ze je (zo hoog mogelijk) indexeren. Ben je makkelijk te vinden in Google dan heb je dus goede content geschreven.

Wil je jezelf daar een handje bij helpen dan kan ik je de plugin Yoast SEO voor WordPress van harte aanraden.

koekjes

Wees consistent

Je kan wel tien keer per dag een nieuw artikel online zetten, maar als je hart daar niet in zit zullen je lezers dat gelijk merken. Liever 1 artikel per dag van hoge kwaliteit of 1 keer per week. Dan weten zowel jij als je lezers waar ze aan toe zijn.

Een niche kiezen kan ook helpen consistent te blijven. Door alleen over dezelfde onderwerpen te schrijven of maar over 1 onderwerp is het duidelijk waar je over schrijft en trek je een vast publiek.

Pin je niet vast op bezoekersaantallen

Op Facebook heb je genoeg bloggersgroepen. Veel beginnende bloggers vragen zich af wanneer de grote bezoekersstromen zich aan hun blog komen vergapen. Wil je een eerlijk antwoord? Dat gebeurt niet tenzij jij je blog in de picture zet. Schrijf goede content, wees actief op social media en blijf vooral doorgaan met schrijven. Ik beloof je, die statistieken zullen stijgen. En ja, bloghoppen werkt ook heel goed ;)

Een persoonlijke noot. Het aantal bezoekers van een blog zegt niets over de kwaliteit van een blog. Keep that in mind. Unieke bezoekersaantallen en paginaweergaven zijn pas relevant wanneer je te maken krijgt met bedrijven die belangstelling tonen in je blog.

Vroegâh, voordat de commerciele waarde van blogs werd ontdekt door bedrijven, was bloggen vooral hip voor degenen die van schrijven houden.  Dus hou je daarvan, begin dan vooral een blog!

Wil je meer lezen over het onderwerp ‘Bloggen’? Dit zijn mijn eerder gepubliceerde blog gerelateerde artikelen:

Love Madelon Post Signature