Je hebt websites die elk jaar van look veranderen. Daar hou ik niet van. Voor mij is een website dan niet meer herkenbaar. Toen ik mijn logo liet ontwerpen was dat een van mijn hoofddoelen. Waymadi.nl zo herkenbaar maken dat het makkelijk blijft hangen.

De afgelopen jaren heb ik regelmatig te maken gehad met copycats en auteursrechtschendingen. Dat werd minder na het maken van mijn eigen brandlogo dat ik inmiddels ook op mijn foto’s plaats. Maar wat doe ik er nou feitelijk mee?

Zelfmarketing

Als blogger is zelfmarketing een must. ‘Wat doe je nou precies met je website?’, hoor ik regelmatig. Inmiddels is de blogcommunity zo groot dat jezelf onderscheiden pure noodzaak is. Je moet een beetje opvallen in de menigte.

Een van de redenen dat ik een paar jaar geleden een eigen logo liet ontwerpen is de herkenbaarheid. Wanneer ik in gesprek raak met iemand en over mijn blog vertel blijft de naam van de website niet altijd hangen.

Dat kaartje met mijn herkenbare logo geeft alle informatie die een belangstellende nodig heeft om mij te vinden of contact met me op te nemen. Plus, het opvallende logo straalt uit waar mijn website voor staat.

Een food- en lifestyleblog geschreven door een multiculti mama.

Blogger tip

Mijn tip aan elke blogger? Ontwerp opvallende en sprekende visitekaartjes. Tegenwoordig richten de meeste bloggers zich op online marketing. Toch kun je heel veel bereiken als je ook je offline marketing op orde hebt. Daarom heb ik altijd visitekaartjes in mijn portemonnee. Soms leg ik ze ook neer bij passende events en winkels. Het grappige is dat ik regelmatig mensen spreek die mij dan herkennen. “Wacht even, jij bent toch de blogger van ‘omschrijft mijn logo’ met recepten?”. Missie volbracht.

Investeren in aantrekkelijke visitekaartjes is een goedkope en makkelijke manier om mensen offline te bereiken. Dat kleine kaartje is een uithangbord voor je website. Het moet duidelijk maken wie je bent, wat je doet en waarom mensen echt contact met je op moeten nemen of je website bezoeken.

Zelf ontwerpen

Nu mijn logo is aangepast met een hijab en sprekende kleuren, waren nieuwe visitekaartjes ook een must. Het ontwerp maak ik altijd zelf. Dat is gewoon een paar uur spelen met Photoshop. Ik vraag ook altijd een paar vriendinnen om feedback te geven op mijn ontwerp(en). Het kan mij wel aanspreken, maar het kaartje is een uitnodiging en iemand met een frisse blik heeft vaak interessante tips.

Wanneer je mooie visitekaartjes drukken wil, kies ik niet voor de goedkoopste aanbieder. Voor mijn website zet ik kwaliteit over kwantiteit. Mijn kaartjes moeten daar dus ook aan voldoen. Dus geen slappe kaartjes met fletse kleuren. Ik hou van stevige dikkere kaartjes, mooie kleuren en glanslaminaat.

Nog een tip. Maak dubbelzijdige visitekaartjes. Anders krijg je te veel informatie op elkaar gepropt aan een kant en heb je een ongebruikte zijde. Zonde want de achterkant kun je ook gebruiken!

Maak jij als blogger veel gebruik van offline marketing?

Op dit artikel is een disclaimer van toepassing.