De gezonde Havermoutkoekjes

En daar komt het #Healthy stickertje. Dit zijn gezonde havermoutkoekjes. Volg je mij op Facebook of Instagram dan heb je vast al gezien dat ik mijn manier van eten weer even op de schop heb gegooid. Veel meer groenten en eiwitten, de koolhydraten even wat geminderd.

Mijn fibromyalgie is de laatste maanden zo aanwezig dat ik wel moet. Eten is immers de brandstof van je lichaam en ik kan niet functioneren met zoveel pijn.

Kort gezegd, ik let even op mijn macro’s. Wat ik niet doe is koolhydraten volledig schrappen en ik heb ook een peuter die van knabbeleten houdt. Ik zeg je, daar zit een hamster in verstopt.

Gezonde havermoutkoekjes

Waarom zijn dit gezonde havermoutkoekjes? Omdat mensen dit als gezond bestempelen omdat er geen vet, geraffineerde suiker of andere ‘troep’ in zit. Ik kijk er wat anders tegen aan.

Deze havermoutkoekjes zijn laag in koolhydraten en de banaan heeft een bindende werking dus heb ik geen ei nodig. Havermout bevat naast koolhydraten ook veel eiwitten, voedingsvezels en zijn glutenvrij. Ook de rozijnen bevatten voedingsvezels en maken de koekjes net even wat zoeter en balanceren de banaansmaak. Nootjes zoals amandel bevatten gezonde vetten. Voor mij allemaal goede voedingsstoffen en de combinatie van deze ingrediënten geeft je een vol gevoel. Deze kleine koekjes vallen best zwaar vind ik.

Mijn normale havermoutkoekjes of flapjacks zijn vanwege de rietsuiker dus even geen optie. Ik bedacht dus wat anders. Regelmatig eet ik glutenvrij en tijd geleden had ik een vegan recept langs zien komen wat heel simpel was en peuterproof.

Een nadeel van deze gezonde havermoutkoekjes vind ik dat ze er echt niet uit zien als je gewone koekjes gewend bent. De smaak daarentegen is echt lekker. Probeer ook eens te variëren met de tips die ik geef.

Dit recept maakt 9 koekjes.

Wat heb je nodig

  • 1 rijpe banaan
  • 100 gram fijne havermout
  • 30-40 gram sultana rozijnen
  • 20 gram amandelschaafsel
  • snufje kaneel

Variatie tips

  • Een handje fijngehakte dadels in plaats van de rozijnen.
  • Amandelschaafsel kun je vervangen door fijngehakte nootjes naar keuze of een beetje geraspte kokos.
  • De kaneel kun je vervangen door een beetje geraspte citroenschil voor een frisse smaak.

Bereiding

Sommige mensen gooien alles in een keukenmachine maar ik heb het gewoon even snel met de hand gedaan.

Zet je oven op 180 graden onder- en bovenwarmte.

De banaan prak je met een vork in een diep bord. Doe de rest van de ingrediënten erbij en kneed alles door tot je een goed gemengd geheel hebt. Ja dat voelt slijmerig. Hoi banaan.

Vorm 9 koekjes van het mengsel en leg ze op een bakplaat waar je een stukje bakpapier op hebt gelegd.

Bak de gezonde havermoutkoekjes in ongeveer 12 minuten gaar.

Eet smakelijk!

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>