Wist je dat je boter in kan vriezen? Dan heb ik het niet over nepboter vol plantaardige zogenaamd gezonde vetten maar over echte roomboter. Qua smaak vind ik grasboter het allerlekkerste.

Het leuke van boter in kunnen vriezen is dat je ook zelf kruidenboters kan maken en altijd bij de hand hebt. Het enige wat je hoeft te doen is de kruidenboter in porties te verdelen en die op tijd uit je vriezer te halen. Ideaal toch?

Heerlijk op versgebakken spelt platbroodjes met Sudanese foul! Nu ik ketogeen eet skip ik die twee even maar en beleg ik mijn heerlijke lijnzaadcrackers en lijnzaadwraps met een lik kruidenboter.

Wat heb je nodig

  • 250 gram roomboter (liefst biologisch of grasboter)
  • 15 gram fijngehakte peterselie
  • 10 -15 gram fijngehakte bieslook
  • 2 tenen fijngeperste knoflook
  • 2 eetlepels citroensap
  • Zeezout en zwarte peper naar smaak
  • Een stuk huishoudfolie

Optioneel

  • Vervang de bieslook door verse dille. Gebruik dan alleen de blaadjes en niet de takjes.
  • Vervang de knoflook door chilivlokken
  • Voeg meer citroensap en/of geraspte citroenschil toe voor heerlijke citroenboter

Bereiding

Zet de roomboter in je woonkamer om lekker zacht te worden.

De peterselie en bieslook was je grondig en hak je fijn.

Wanneer de roomboter zacht is roer je er de peterselie, dille, knoflook en citroensap door. Bestrooi royaal met zwarte peper (uit de molen) en zeezout. Grof zeezout is ook erg lekker.

Schep met een spatel je kruidenboter op de huishoudfolie. Deze draai je nu dicht als een worst en leg je in de koelkast om stevig te worden.

Of, je maakt porties van ongeveer 50 gram en vriest deze gelijk in. Ik vind eerst een grote worst maken handiger omdat ik er daarna plakken van snijd die de vriezer in gaan.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.