Autisme: Zelfontwikkeling

Sinds ik weet dat ik hoogfunctionerend autisme heb besloot ik dat ik niet meer tegengehouden wilde worden in mijn eigen ontwikkeling. Niet door mezelf, niet door anderen en helemaal niet meer door de interne muren die in de loop van de jaren zijn opgetrokken mede door de meningen van anderen. 

Ik wil mijn eigen balans vinden en daarvoor is zelfontwikkeling noodzaak. Er zijn al zoveel jaren voorbij waarbij ik mijn potentie totaal niet gebruikt heb. 

Het was altijd de makkelijkste weg om gewoon te doen wat de massa verwachtte. Wat mijn omgeving van me verwachtte. Om maar mee te gaan in wat wenselijk was. Dat doe ik niet meer. Ik heb totaal niet meer de behoefte om me continue aan te passen aan mijn omgeving zodat ik sociaal gezien geaccepteerd word.

Vastlopen

Ik vind het erg sneu om regelmatig te lezen dat mensen door ASS stuklopen in hun eigen ontwikkeling. Het is voor mij zo herkenbaar. In mijn schooltijd zijn er meerdere momenten geweest dat ik achteraf gezien vastliep door ASS en niet altijd de hulp kreeg die ik nodig had. 

Ik heb vaak ervaren dat als ik om hulp of uitleg vroeg, meestal omdat ik bepaalde logica niet snapte, het makkelijk afgedaan werd. Dat helpt natuurlijk niet in leren door te zetten. Denk aan wiskunde, geschiedenis, maatschappijleer, bestuursrecht. Terwijl ik wel wilde leren, ik snapte het gewoon écht niet. Nu weet ik dat ik veel makkelijker leer en begrijp door visualisatie en meer overzicht. Bloggen is voor mij ook overzicht creëeren. 

Visualisatie en verwerkingssnelheid

Ik heb het letterlijk voor m’n neus zichtbaar nodig. Soms denk ik dat door de verwerkingssnelheid in mijn hoofd het overzicht er moet zijn omdat ik er anders niet snel genoeg door de stof heen kan. Langzamer informatie in me opnemen gaat niet zo makkelijk, al klinkt dat vast heel gek. Het tempo in mijn hoofd afremmen kan alleen als ik in mijn hoofd kan visualiseren omdat ik het begrijp. 

In mijn laatste middelbare school jaar kreeg ik bijvoorbeeld een geschiedenis docente die zo sterk verhalend vertelde en de connecties tussen historische gebeurtenissen uitlegde dat ik het eindelijk begreep. Mijn sterke kant is namelijk het memoriseren van feitelijke gebeurtenissen. Wat mij niet lukt zonder overzicht is die gebeurtenissen aan elkaar verbinden. Deze docente had voor mij dus een hele prettige manier van lesgeven. 

Moet ik deze connecties zelf maken dan gaat het vaak mis omdat mijn logica niet altijd overeen komt. Zoals bij wiskunde. Niet alle autisten zijn sterk in wiskunde haha.

Ik haal ook altijd alle vragen uit toetsen met een dubbelzinnige betekenis of die op meerdere manieren beantwoord kunnen worden omdat de vraagstelling niet eenduidig is.  Ik ben veel sterker in mondeling examens afleggen dan schriftelijk. Multiple choice vind ik helemaal drama. 

Grip op autisme

De basis voor werken aan zelfontwikkeling is grip op je autisme hebben. Begrijpen hoe je hoofd werkt. Ik vind dat ik mezelf en mijn autisme steeds beter leer kennen doordat ik me zo bewust richt op zelfontwikkeling.

Autisme hebben is een onderdeel van mij. Mijn autisme hoeft niet begrensd te worden. Ik moet er mee leren leven op een manier waardoor ik zo min mogelijk negatieve invloed ervan heb. Ik heb juist hele sterke kanten door mijn autisme die heel waardevol zijn. Soms een beetje op het nerdy af haha. Ik probeer me juist op die sterke kanten te richten en deze verder te ontwikkelen. Daar ligt mijn potentie. 

Wil je meer blogs van mij lezen over autisme lees dan hier verder.

1 Comment
  1. Dit vind ik een heel mooi stukje: “Autisme hebben is een onderdeel van mij. Mijn autisme hoeft niet begrensd te worden. Ik moet er mee leren leven op een manier waardoor ik zo min mogelijk negatieve invloed ervan heb. Ik heb juist hele sterke kanten door mijn autisme die heel waardevol zijn.”
    Ik ben blij zoiets te lezen… Er is net autisme vastgesteld bij mijn zoontje … Je geeft me moed :-)

Leave a Reply

Your email address will not be published.