Fibromyalgie: Magnesium en Vitamine D

Toen ik de diagnose fibromyalgie kreeg ben ik me gaan verdiepen in hoe ik de pijnen kon verlichten. Want om nou elke dag een lading aan pijnstillers te gaan slikken dat zag ik echt niet zitten. Waar kwam ik uiteindelijk uit? Mijn vitamine D en magnesium voldoende aanvullen, behandelingen bij een chiropractor en bewust eten.

Bron: Shutterstock

Vitamine D

Ik wist dat ik ook een flink tekort aan vitamine D had en vitamine D wordt het beste door je lichaam opgenomen wanneer er voldoende magnesium aanwezig is. Ik val door meerdere punten in de risicogroep voor een tekort aan vitamine D en moet daardoor dagelijks aanvullen met een supplement.

In overleg met mijn artsen startte ik met 4.000 tot 5.000IE vitamine D3 per dag en magnesium voetenbadjes 3 keer per week. IE staat voor ‘internationale eenheden’, in het engels IU, ‘international units’.

Ik had al een stootkuur gehad met ampullen van 25.000IE maar dat hielp nauwelijks en ik had er veel bijwerkingen van. Achteraf gezien snap ik dat mijn lichaam het gewoon niet goed op kon nemen.

Verdiep je in de juiste vitamine D3 waarden

Nu zullen er vast mensen zijn die gaan gillen omdat ik voor Nederlandse begrippen dagelijks een hele hoge dosis vitamine D (calcidiol) gebruik. Verdiep je eens in de materie wil ik je dan meegeven.

Vitamine D3 kan pas toxisch worden wanneer je meer dan 10.000 IE per dag gebruikt en een calcidiol bloedspiegel van 220-225 nmol/l of hoger hebt. Normaal gesproken bereikt het lichaam bij een bloedspiegelwaarde van 150 nmol/l een plateau en wordt de rest uitgescheiden.

De onder- en bovenwaarde van 30-50 nmol/l vitamine d3 in je bloed die door de Gezondheidsraad en dus ook je huisarts worden geadviseerd zijn achterhaald. Mij werd verteld dat ik me nergens zorgen om hoefde te maken met een waarde van onder de 20nmol/l…

Internationale vitamine D experts zijn van mening dat een goede vitamine D-voorziening inhoudt dat de calcidiolspiegel bij iedereen minimaal 75 nmol/l bedraagt, wat neer komt op minimaal 4000 IE vitamine D3 dagelijkse inname.

Een vitamine D3 spiegel boven de 75 nmol/l is de goede ondergrens, een calcidiolspiegel boven 100 nmol/l (100-150 nmol/l) is veel beter. Waarom? Omdat een calcidiolspiegel boven de 100 nmol/l geassocieerd is met een kleinere kans op allerlei vormen van kanker.

Om deze waarden te bereiken heb je als volwassene doseringen vitamine D3 nodig van minimaal 50-100mcg per dag, wat gelijk staat aan 2000-4000 IE. Je kan veilig 4000 IE per dag innemen, wat ook wordt beaamd door de Gezondheidsraad, hoger alleen op advies van een deskundige. Wil je hier meer over lezen bekijk deze goede uitleg van Orthokennis dan eens.

Waar koop je de juiste dosis vitamine D3?

Wat me op viel in mijn zoektocht naar hogere doseringen vitamine D3 is dat die in Nederland niet te verkrijgen zijn of alleen tegen bizarre prijzen. Ik kwam uiteindelijk uit bij Iherb voor vitamine D3 druppels voor de kleuter en voor ons van het merk NOW capsules. Voor datzelfde flesje betaal je in Nederland meer dan €20,- en nu inclusief verzenden maximaal €12,-. Mocht je eens bij Iherb willen bestellen, je krijgt met de code WAY8756 5% korting op je (eerste) bestelling. Tipje, bestel niet meer dan 25 euro zodat je geen douanekosten krijgt.

Magnesiumchloride

Na zuurstof en water is de derde levensbehoefte van ons lichaam magnesiumchloride. Het is nodig in meer dan 350 processen in je lichaam.

Eigenlijk is het gek dat we zo snel naar magnesiumpillen grijpen bij tekorten wanneer een van je grootste organen, je huid, uitstekend in staat is om grote hoeveelheden magnesium op te nemen. Orale supplementen bevatten andere magnesiumverbindingen dan het lichaamseigen magnesiumchloride en moeten in de maag eerst omgezet worden naar chloride. Wat het lichaam dus meer energie kost en wat er voor zorgt dat de effectiviteit veel lager ligt.

Met magnesium voetenbadjes nemen je voeten de magnesium op. Naast dat een voetenbadje ontspannend is voel ik gewoon hoe mijn lichaam de magnesium opneemt omdat mijn hoofd ook ontspant en ik slaap er beter door. Voor een voetenbadje gebruik ik 125 gram magnesiumvlokken op 3 liter warm water. Van de magnesiumvlokken ben ik heel tevreden over Zechsal, daar haal ik de verpakkingen van 2,5 kilo.

Naast de magnesium voetenbadjes gebruik ik plaatselijk magnesium spray. Je kan het na een minuut of 20 afspoelen maar ik laat het meestal zitten en slaap er mee. Ik zie ook dat magnesium van invloed is op mijn eczeem, het prikt natuurlijk enorm af en toe, want magnesium is een zoutsoort. Maar mijn huid is echt stukken rustiger. Magnesiumspray heb ik nu gehaald bij Korrel en Kruid.

Magnesium spray kan prikken op de huid. Dat is niet erg, je hebt dan een tekort. Spoel het af na 20 minuten en blijft het gebruiken of schakel over naar voetenbadjes of floaten. Zelf gebruik ik het vooral voor mijn hoofdhuid, nek, schouders, rug en benen.

Sinds kort ben ik ook gaan floaten bij Loff Assen, dan lig je heerlijk te drijven in een volle cabine met magnesium. Dat vind ik de fijnste manier want het is gewoon verplicht volledig ontspannen! Loff is een aanrader als je in mijn omgeving woont, superschoon en heel vriendelijk personeel.

Bron: Shutterstock

Chiropractor

Er werden in mijn ruggengraat meer dan tien plekken gevonden met subluxaties. Oftewel, plekken waar de wervels niet in hun ideale positie staan waardoor de zenuwen (en bloedvaten) worden belemmerd om hun functie goed te vervullen. Kort gezegd belemmeren subluxaties een goede werking van je zenuwstelsel.

De extreme pijnen die ik had werd daar ook mede door veroorzaakt. Ik heb een hele fijne chiropractor gevonden en zij corrigeert nu regelmatig mijn wervels. Nee, dat is niet pijnlijk, ja soms hoor je een mega kraak haha. Vind je het leuk als ik hier meer over schrijf, let me know.

Bron: Shutterstock

Hoe is het nu met je fibromyalgie?

Is de fibromyalgie nu weg? Nee. Fibromyalgie is geen reuma wat veel mensen denken maar een chronische pijnaandoening waardoor het bindweefsel en spieren pijnlijk zijn. En de spieren vaak heel stijf, alsof je een marathon hebt gelopen terwijl je sliep.

Maar, mijn klachten zijn zo verminderd dat veel pijnstillers slikken gelukkig niet dagelijks meer nodig is én ik geleerd heb welke balans tussen inspanning en rust bij mij noodzakelijk is om mezelf niet continue onbewust te overbelasten. Die balans behouden is net zo belangrijk als je lichaam van de juiste nutritiënten voorzien. Wanneer je jezelf blijft overbelasten geef je je lichaam niet de kans te herstellen.

Voeding speelt daar uiteraard ook een belangrijke rol bij, ik schreef al eerder waarom ik kies voor “bewust eten”.

Ook stress is een mega trigger voor fibromyalgie. Het is me al heel vaak gebeurd dat in tijden van stress ik de fysio moest bellen om me alsjeblieft los te masseren omdat mijn spieren zo strak bleven staan dat ik nauwelijks kon bewegen. Ik sta dan letterlijk scheef…

Als jullie het leuk en interessant vinden wil ik wel uitgebreider over de fibromyalgie schrijven met meer tips en trucs.

Let jij al op je vitamine D en magnesium inname?

8 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.