Zoetstoffen en een koolhydraatarme lifestyle

Tijdens een koolhydraatarme lifestyle zijn natuurlijke suikers zoals rietsuiker, palmsuiker, honing, dadel, vijg enzovoort natuurlijk niet geschikt vanwege hun hoge koolhydratengehalte. Wat is dan een gezond alternatief?

Dat geraffineerde suiker ongezond is weet hopelijk iedereen. Dat je suikers niet volop moet gaan vervangen met (kunstmatige) zoetstoffen is alleen wat minder bekend. Mede dankzij de diehard reclame van grote fabrikanten denken veel mensen dat zoetstoffen perfect zijn om normale (natuurlijke) suikers mee te vervangen. De waarheid is dat de meest gebruikte zoetstoffen nog slechter voor ons lichaam zijn dan echte suikers.

Zijn zoetstoffen ideale suikervervangers?

In de Lekker halal eten Koolhydraatarm en Keto Facebookgroep raad ik álle kunstmatige zoetstoffen af wegens meerdere redenen die ik hieronder ga uitleggen.

Natuurlijke zoetstoffen zoals stevia en erythritol zijn tegenwoordig veel beter te verkrijgen dan jaren geleden en zijn wél veilig om te gebruiken. Ze zijn natuurlijk, niet schadelijk voor je gezondheid en hebben een glycemische index waarde van 0.

Stevia en erythritol boosten dus je suikerspiegel niet en worden niet door je lichaam opgenomen waardoor ze uitstekend geschikt zijn tijdens een koolhydraatarm dieet. Let wel, het gebruik van zoetstoffen doe je met mate.

Waarom? Wanneer je afkickt van suikers door koolhydraatarm te gaan eten is het natuurlijk niet logisch als je de suikers waar je van afgekickt bent volledig gaat vervangen met (geraffineerde) zoetstoffen. Dan ben je eigenlijk nog steeds suikerverslaafd want je voedt hiermee je verslaving. Zoetstoffen worden niet voor niets suikervervangers genoemd. Ze zeggen wel eens dat afkicken van suikers net zo zwaar is als afkicken van drugs. Eet je normaal veel suikers dan kun je ook echt flinke afkickverschijnselen krijgen.

Sommige zoetstoffen beschadigen je lichaam

Ik vind het opvallend dat veel mensen niet weten welke zoetstoffen nou echt schadelijk voor je zijn. Want laten we eerlijk zijn, van de meest gebruikte zoetstoffen is al door wetenschappelijk onderzoek bekend dat ze nasty gevolgen kunnen hebben. Wanneer je bewust bezig bent met gezonder worden door bewust te eten wil je natuurlijk niet je lichaam (onbewust) vergiftigen.

  • Van de zoetstoffen aspartaam, acesulfaam-k, sucralose, sacharine zelfs bekend dat ze bij inname van 1 mg de goede bacteriën in je darmen vernietigen waardoor je dus minder voedingsstoffen op kan nemen en je gezondheid wordt benadeeld. Om een beeld te geven hoeveel dat is, 1 blikje light frisdrank kan al 185 mg aspartaam bevatten.
  • Gebruik je zoetstoffen dan kun je ook meer last hebben van een hongergevoel, cravings en je niet verzadigd voelen. Vooral bij de meest schadelijke zoetstoffen in het rode lijstje is die kans groot.
  • Sommige rode zoetstoffen verhogen je insulinepeil waardoor je vet op gaat slaan.
  • Kunstmatige zoetstoffen kunnen je darmflora vernietigen. Wanneer je goede darmbacteriën dood gaan wordt je weerstand verlaagd, kun je de macro- en micronutriënten in je eten minder goed opnemen en verlaag je dus je algehele gezondheid.
  • Sommige kunstmatige zoetstoffen hebben negatieve invloed op je stemming.
  • Kunstmatige zoetstoffen kunnen diabetes bevorderen.


Voor het overzicht heb ik deze zoetstoffentabel gemaakt. Met daarbij ook hoe ze geproduceerd worden en het belangrijkste effect voor je gezondheid.

De glycemische index is het effect wat de zoetstof heeft op je bloedsuikerspiegel. Hoe lager hoe minder effect.

Kies bewust als je voor zoetstoffen kiest

Het beste is dus om áls je voor zoetstoffen kiest, bewust te kiezen voor zoetstoffen die geen negatieve invloed op je gezondheid hebben. Daarom kies ik zelf alleen voor stevia en erythritol tijdens een koolhydraatarme lifestyle. Soms in hele kleine hoeveelheden xylitol, ik kies dan bewust voor GMO vrije xylitol. Dan moet je denken aan kauwgom of een pepermuntje met 100% xylitol zoals Peppersmith.

Interessant leesvoer:

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.