Respecteer mijn Auteursrecht!

 
Eigenlijk had ik vandaag een hele leuke review en winactie willen publiceren. Maar gisteren gebeurde er iets waardoor ik daar helemaal niet aan toe ben gekomen.

Onrechtmatig gebruik van mijn fotomateriaal

In het verleden schreef ik al meerdere artikelen over copyright en copycats. Het is me in het verleden meerdere keren overkomen dat een andere blogger of persoon een van mijn foto’s online gebruikte zonder mijn toestemming.

Gisteren werd een van mijn foto’s gebruikt door een bedrijf. Voor commerciële doeleinden. Promotie van hun smakelijke product. Ik had namelijk een mooie foto gemaakt en in een van mijn artikelen vermeld omdat ik het zelf graag koop. Gewoon lekker online jatten. Big fail. Ik vermeld de foto niet in dit artikel, het geeft geen meerwaarde aan mijn boodschap.

Meerdere dingen schoten door mijn hoofd toen ik de foto in mijn tijdlijn zag verschijnen. Dit bedrijf had mij geen toestemming gevraagd voor het gebruik van mijn foto. En al helemaal geen toestemming gevraagd voor het gebruiken van mijn foto voor commerciële promotie. Daar zou normaal een flink prijskaartje aan hangen.

Rectificatie

Nu ben ik niet de moeilijkste en heb ik gevraagd om ten minste mijn naam als fotograaf te vermelden met een linkje naar mijn account op het betreffende social medium. Met daarbij de mededeling dat mijn foto’s niet zomaar gebruikt mogen worden zonder mijn toestemming. Mijn foto had nota bene mijn copyright pontificaal in het midden staan. Die was gewoon niet te missen.
Tot drie keer toe werden mijn berichten verwijderd. Pas toen ik aangaf dat ik ook een factuur kon sturen kwam er een privébericht.

Verontwaardigd en pissig over de onrespectvolle en zeer onprofessionele manier van handelen was ik nog verbaasder over de reactie van het bedrijf.

Ik werd even getagged in de door hun geplaatste foto en ze vonden het fijn dat het zo opgelost kon worden. De foto was geplaatst door een stagiair dus excuses voor het ongemak. Opgelost? Verre daarvan.

Wat ging er mis?

Het bedrijf leek niet te begrijpen dat er drie punten mis gingen:

  1. Er was geen toestemming gevraagd voor het gebruik van mijn foto. (onrechtmatig gebruik fotomateriaal)
  2. De foto werd online gepubliceerd zonder naamsvermelding. (schending auteursrecht/copyright)
  3. De foto werd zonder toestemming gebruikt voor commerciële promotie. (schending auteursrecht/copyright)

Omdat mijn drie verzoeken werden verwijderd zonder antwoord kreeg ik het idee dat ze heel goed wisten dat dit niet toegestaan is. En het maar onder de pet wilden schuiven door mij te negeren.

Door deze onbeschofte behandeling heb ik ze gevraagd mijn foto te verwijderen. Gelukkig werd dit vrij vlot gedaan. Helaas zonder verder inhoudelijke reactie.

En nu?

Dat het bedrijf zich verschuilt achter de actie van een stagiair vind ik al zeer onprofessioneel. De eindverantwoording ligt niet bij de stagiair maar bij het bedrijf zelf. En wanneer je een foto gebruikt van een blogger die nota bene in een artikel heeft aangegeven zeer tevreden te zijn over een zelf aangeschaft product ben je gewoon onbeschoft bezig. Respectloos.

Daarnaast laat het me twijfelen aan de kwaliteit van het product. Wanneer je promoot met een zeer specifiek product, waarvan je klanten maar aan moeten nemen dat je er eerlijk over bent, is het heel dubbel wanneer een bedrijf het niet zo nauw neemt met de Nederlandse wetgeving. Of heel simpel, geen respect heeft voor hun klant.

Schadevergoeding?

De rest van de dag zat ik in dubio. Gezien de korte tijdsduur dat het online heeft gestaan, omdat ik het zelf spotte, vond ik het de moeite niet waard een schadevergoeding te eisen. Ik kreeg wel de tip om een waarschuwingsfactuur (proforma) te sturen naast de keiharde e-mail die ik nu aan het opstellen ben. Mocht het weer gebeuren dan volgt er geen waarschuwing meer en stuur ik gelijk een factuur met schadevergoedingseis wegens onrechtmatig gebruik van mijn fotomateriaal en schending van mijn copyright. Dit bedrijf verdient zeker een tik op de vingers.

Ik ben erg benieuwd naar het antwoord van het bedrijf. Misschien ben je hard op zoek naar een naam in dit artikel, maar online shaming is niet mijn ding.

Respecteer mijn copyright en auteursrecht!

Waarom schrijf er dan over? Omdat ik wilde delen dat ik onrechtmatig gebruik van door mij gemaakte content absoluut niet accepteer. Mijn gehele website valt onder mijn copyright. En wie een foto van mij misbruikt, met pontificaal mijn copyrightvermelding er op vermeld, is gewoon oerdom bezig.

18 Comments
  1. You go girl! We hebben het er al over gehad, dus je weet hoe ik erover denk, maar ik vind dat je volledig in je recht staan en netjes beschrijft in dit artikel hoe je je er bij voelt.. Hopelijk komt er nog een (fatsoenlijke) reactie!

  2. Echt super asociaal. Een stagaire? Ammehoela, daar geloof ik niks van. Dan hadden ze je al direct een mailtje gestuurd met excuses. Het is echt onrespectvol om zo om te gaan met je klanten. Vooral als ze een groot bereik hebben en eigenlijk reclame hebben gemaakt. Dus ze verdienen zeker een dikke tik op de vingers!

  3. Het is echt een schande dat een bedrijf zich schuilt onder zulke smoesjes, maar het gebeurd echt zo vaak. Zoals je weet is het mij ook overkomen.. Gelukkig bij mij netjes opgelost, bij jou totaal niet netjes… Belachelijk!

  4. Helaas is dit iets waar steeds meer bedrijven zich schuldig aan maken. En ik blijf het zeggen een stagiair is een leerling en geen goedkope vervanging voor een werknemer. Iets wat het bedrijfsleven blijkbaar niet wilt inzien.

  5. Altijd weer diezelfde smoesjes. Zij zijn verantwoordelijk voor hun stagiair en voor de inhoud van hun pagina klaar. Ik vraag mij eigenlijk af wat ze zouden doen als je de gegevens van de betreffende stagiair zou vragen om daar een schadevergoeding eis aan te sturen.

  6. Dit is heel slecht van zo’n bedrijf. Echt not done! Ik denk dat het heel goed is dat je het bedrijf duidelijk maakt wat de consequenties zijn mocht dit nogmaals gebeuren.

  7. Je hebt gelijk! Het is niet zo moeilijk om het even te vragen of zelfs de gegevens waar je het vandaan hebt gehaald er onder te zetten. Ook erg handig om er nu wat over te schrijven want zo weet bijvoorbeeld iemand anders ook wat hij of zij kan doen als dit gebeurd.

  8. Zo vervelend en brutaal. Ik heb het een tijd geleden ook gehad. Ik kreeg als reactie dat de foto via Google te vinden was dus dat je hem dan mag gebruiken.. uhm niet dus! Ik heb een rekening gestuurd. Nooit een reactie op gehad. In mijn geval geval ging het ook om een commercieel bedrijf. Ik ben er nog boos over.

  9. Kan me goed voorstellen dat je er kwaad over bent. Aan de ene kant is het een compliment dat ze een foto van je gebruiken, maar ze horen het je gewoon netjes te vragen of het mogen plaatsen. Het is zo’n kleine moeite.
    Ik heb het zelf één keer meegemaakt met een foto op Instagram (ik zat er toen zelf nog niet op) die van mij was ‘gejat’ en onder het account van iemand anders op Instagram was geplaatst (alsof het háár foto was) over een bepaalde nagellak collectie. Ik had er zoveel moeite in gestoken en zelfs luxe bon bons voor de foto aangeschaft. Ik heb diegene erop aangesproken dat zij mij op zijn minst de credits had mogen geven. Die gaf ze me ook op mijn verzoek. Het bedrijf in kwestie (van het nagellakmerk) die de foto zelfs had geregrammed gaf helaas geen sjoegen. Jammer…

  10. Zo…dat is wel echt bizar ja! En wat een onprofessionele reactie van het bedrijf.
    Ik denk dat je geen reactie gaat krijgen op de proforma factuur, maar ik zou hem ook zeker sturen!

  11. Hey Madelon, ik lees jouw artikel nu opnieuw omdat hetgeen jou is overkomen, mij de dag voor Kerst overkwam. Mijn foto (waar ik uren aan heb gewerkt) stond op het Instagram account van een van de grootste nagellakmerken (ik zal geen namen noemen; wil je het eventueel wel in een privé bericht vertellen)!! Met hun logo en mijn watermerk weggepoetst! Alsof het dus hun eigen foto was. Er ging van alles door me heen: trots, maar ook dat het gevoel dat ik bestolen was. Pronken met de veren van een ander en dat door dit merk! Wat een enorme tegenvaller. Ik zit in dubio wat te doen. Ik ben benieuwd wat voor stappen jij nog verder hebt ondernomen en wat de uitkomst daarvan is.

    1. Jeetje dat is echt belachelijk. Ik heb een bericht gestuurd naar het bedrijf maar kreeg zo’n absurd belachelijke reactie terug dat ik nog niet geantwoord heb. Ik had even geen energie voor zoveel domheid. Ik zit nog in dubio of ik erop ga reageren.
      Had je het bedrijf al benaderd? Dat zou ik namelijk zeker doen. En ze een rekening sturen voor de foto. Zo’n groot bedrijf weet heel goed wat ze doen. Je mag me altijd een privé bericht sturen

      1. Hey Madelon! Nog de beste wensen!!

        Ik wilde je nog even laten weten dat ik direct een reactie kreeg van het bedrijf toen ik ze meldde dat mijn auteursrecht/copy right was geschonden. Ik zou ze een rekening sturen wanneer ze de foto er niet direct af zouden halen.

        Er werden oprechte excuses gemaakt en ze deden me de toezegging dat het niet nogmaals zou gebeuren. Foto is er direct afgehaald. Ze zouden nog nagaan wie dit precies gedaan had, degenen die er vanaf konden weten waren vrij en niet meer op kantoor. Jouw artikel is enorm van pas gekomen bij het opstellen van de mail naar het bedrijf. Hopelijk zal het niet meer voorkomen. Ik ga mijn watermerk prominenter in foto’s plaatsen. Ik vind dat niet zo mooi, maar dan kunnen ze het moeilijker wegpoetsen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>