Wanneer je vriendin vraagt of je een ketogene versie van haar lievelingsijs kan maken dan neem je die uitdaging natuurlijk aan. Na een paar mislukkingen en blijven aanpassen is dit het resultaat. Makkelijk te maken (Chunky Monkey) bananenroomijs met chocolade callets en walnoten.

Dit recept is gemaakt op basis van slagroom. Het kan ook zuivelvrij gemaakt worden van kokosmelk bijvoorbeeld. Dit vergt alleen andere methode met verhitting op het vuur en toevoeging van agar agar om dezelfde structuur te krijgen. Deze methode zal ik op een later moment aan dit recept toevoegen.

Ik heb geen ijsmachine, je ziet in dit recept dus de versie om zelf met de hand ijs te maken.

Voedingswaarde

Het recept maakt 6 porties van ongeveer 100 gram.

Het makkelijkste is om de porties los in te vriezen in bakjes.

Per portie van 100 gram is de voedingswaarde:

  • 35 gram vetten
  • 3 gram koolhydraten
  • 4 gram eiwit
  • 300 kcal

Een leuk feitje. De echte versie van dit ijs van het bekende merk is 20 kcal lager in voedingswaarde en bevat de helft aan vetten. Maar het grootste verschil zit in de koolhydraten. Mijn ijs bevat 7 keer minder koolhydraten per portie van 100 gram. Door de voedingwaarden is het volledig ketogeen en koolhydraatarm.

Wat heb je nodig

Bereiding bananenroomijs

Klop de koelkast koude slagroom stijf. Als je de slagroom niet stijf klopt is je ijsmassa vloeibaar en zal bevriezen als een blok beton. Om de zachte ijsstructuur te geven is je basis opgeklopte slagroom. De slagroom moet(!) echt koelkast koud zijn en de kom waarin je opklopt het liefst ook, anders klop je de slagroom tot boter.

Voeg het bananenaroma toe. Het merk Jo-La is op waterbasis en te koop bij toko’s en aziatische supermarkten.

Nu ga je de ‘suikers’ toevoegen. Ik combineer de Greensweet Brown en Sweet Vanille bewust samen met de Syrup. De syrup verbeterd de structuur van het ijs en helpt de structuur zachter te houden.

Spatel alles goed door tot alle suikers en het bananenaroma’s goed zijn gemengd. Rustig omscheppen zodat je de lucht niet uit de slagroom klopt. Als laatste voeg je de Callebaut callets toe en stukjes walnoten toe. De Callebaut calletes zijn 100% cacaomassa wat ze heel laag in koolhydraten maakt. Ik ben dit gewend te eten, vind je dit te bitter, ga dan voor 85% – 99% chocolade stukjes. Het aantal koolhydraten per portie gaat dan wel iets omhoog.

De volgende stap is het bananenroomijs invriezen. Je kan het ijs in een bak scheppen maar ook kiezen om de 6 porties in verschillende bakjes te scheppen. Het laatste heeft mijn voorkeur zodat je later niet je portie uit de grote bak hoeft te scheppen. Ik gebruik daar glazen potjes voor.

Geniet van je heerlijke Chunky Monkey bananenroomijs!

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.