Mijn eerdere recept voor keto lijnzaadwraps was een goed keto recept, maar ik vond dat het nog makkelijker moest kunnen. Ik heb de afgelopen weken volop recepten voor lijnzaadwraps geprobeerd en kwam tot de conclusie dat 100% lijnzaad eigenlijk heel lekker is. Vrij van eieren en melk dus niet alleen glutenvrij maar ook geschikt voor mensen die niet tegen deze allergenen kunnen.

100% lijnzaad wraps

Het geheim voor een goede lijnzaadwrap met 100% lijnzaad is kokend water gebruiken. Gebruik je koud of lauw water dan krijg je niet het soepele effect wat je in de wraps wil hebben. Kokend water doet de truc.

Mijn tweede geheim is dat ik blond lijnzaad gebruik. Ik heb ook met gewoon lijnzaad deze wraps gemaakt, maar normaal lijnzaad is een stuk bitterder en dan moet je lekker vinden. Blond lijnzaad heeft een neutralere smaak waar ik de voorkeur aan geef. Ik kocht het bij vriend Jumbo.

Misschien denk je, maar lijnzaad is toch te hoog in koolhydraten? Het klopt dat lijnzaad 13 gram koolhydraten per 100 gram heeft, maar deze zitten in de vezels (27 gr/100gr) waardoor je ze niet hoeft te tellen. Vezels neemt je lichaam niet op. Én lijnzaad heeft veel gezonde vetten dus is heel fijn om te eten wanneer je koolhydraatarm eet.

Dit recept maakt 4 grote (20+ cm doorsnede) of 8 kleine soepele wraps. Op de foto’s zie je de grote.

Wat heb je nodig

  • 200 gram (blond) lijnzaad
  • 200 gram(!) kokend water
  • 4 gram zeezout

Bereiding

Maal eerst het blond lijnzaad helemaal fijn tot lijnzaadmeel. In mijn Kenwood duurt dat een minuut of 5 op hoge stand.

Daarna meng je in een mengkom het lijnzaadmeel met het zeezout. Doe er dan het kokende water bij en roer dit heel goed door met een spatel tot al het water is opgenomen.

Laat het deeg nu even 5-10 minuten staan. Het water zal nu volledig opgenomen worden en de structuur van het lijnzaad zal zachter worden.

Ik leg ondertussen alvast 2 vellen bakpapier en een deegroller klaar en verhit mijn gietijzeren pan die een paar minuten nodig heeft om goed heet te worden.

Voor 4 grote 100% lijnzaadwraps weeg je 100 gram af voor elk bolletje lijnzaadwrap. Voor 8 kleine wraps weeg je bolletjes van 50 gram af.

Rol de bolletjes elk uit tussen twee vellen bakpapier tot een lijnzaadwrap van 2-3 mm dik. Wil je perfectie dan kun je na het uitrollen een pannendeksel gebruiken waarmee je een perfect ronde wrap uitsnijd. Dat vind ik te veel werk dus ik ga voor de rustieke lijnzaadwrap.

Gebruik een gietijzeren pan of pannenkoekenpan om de lijnzaad wraps te bakken. 1-2 minuten aan beide kanten is voldoende, kijk hoe dik je lijnzaadwrap is en pas de baktijd daarop aan. Ik doe een beetje ghee of grasboter in de pan om plakken te voorkomen voor de lijnzaadwrap de pan in gaat.

De wraps blijven een week goed in de koelkast wanneer je ze luchtdicht bewaard.

Beleg naar keuze, eet smakelijk!

1 Comment
  1. Super!!!! Ik ben nierpatiënt en wil nu een GlutenVrij dieet gaan proberen. Je hebt smakelijke en lekkere gerechten op je site. Ik moet het mij nog even eigen maken. Maar ben blij dat deze site er is ma shaa Allah.

    Liefs Nour

Leave a Reply

Your email address will not be published.