Voor de Foodblogswap van februari mocht ik koken van de heerlijke blog van Arieta: Cookingdom.nl! Het was moeilijk kiezen, uiteindelijk heb ik maar een selectie gemaakt van een paar heerlijke recepten en er willekeurig een gekozen. De andere recepten heb ik geparkeerd op een later uit te proberen lijstje. De clafoutis die zij met blauwe bessen maakte was de winnaar. Uiteraard heb ik er een koolhydraatarme versie van gemaakt.

Frambozen had ik al in huis omdat ik van de week al frambozen muffins had gebakken dus heb die gebruikt in plaats van blauwe bessen. Met fruitcake als een clafoutis kun je elke fruitsoort gebruiken die je lekker vindt. Een mix van frambozen, bramen en blauwe bessen lijkt mij ook echt heerlijk.

Een clafoutis is van origine een Frans gebak met kers dat als nagerecht wordt gegeten. Kers is niet koolhydraatarm, maar heel goed te vervangen door ander rood fruit. Het fruit wordt overgoten met een beslag van eieren, melk, bloem en suiker. Sommige varianten bevatten ook gesmolten boter of room. Dit wordt in de oven gebakken en lauw geserveerd. Voor deze koolhydraatarme versie gebruik ik Greensweet en amandelmeel zodat het aantal koolhydraten beperkt blijft.

Omdat het beslag lijkt op pannenkoekenbeslag, lijkt de clafoutis op een dikke, gevulde pannenkoek. Ik heb een kleinere versie gemaakt met een ovenschaaltje van 12 centimeter doorsnede. Deze schaaltjes kun je bij Ikea kopen als voorraadbakjes, ze mogen ook de oven in. Je kunt vervolgens lekker lepelen. Je kunt het recept gemakkelijk verdubbelen om een groter gebak te maken.

Mijn recept voor frambozen clafoutis maakt twee porties. Ik lepel het schaaltje gewoon leeg maar wil je de frambozen clafoutis eruit halen gebruik dan even een vel bakpapier in het schaaltje. Of vet je schaaltje goed in en keer hem vervolgens na een kleine vijf a tien minuten wachten voorzichtig om.

No ratings yet
Afdrukken Pin Laat een reactie achter
Voorbereidingstijd10 minuten
Bereidingstijd35 minuten
Nagerecht
Wereldkeuken
Koolhydraatarm, Zoet
2
Madelon

Keukentools

  • Oven
  • Ovenschaaltje
  • Mengkom

Ingrediënten

Bereiding

  • Verwarm je oven voor op 180 graden.
  • Weeg de overige ingrediënten af.
  • Meng in een ander schaaltje de overige ingrediënten tot een glad mengsel.
  • Giet het beslag over de frambozen en tik even tegen het schaaltje zodat het beslag zich goed verspreid.
  • Nu mag de frambozen clafoutis de oven in voor 35 minuten of tot hij goudbruin is. De binnenkant mag een beetje zacht blijven.
  • Even laten afkoelen en smullen maar. Eet smakelijk!

Voedingswaarden

Kcal: 306 kcal | Vetten: 31.7 g | Eiwitten: 9.5 g | Koolhydraten: 5.2 g
Share the love! Heb jij dit recept geprobeerd?Tag Waymadi op je social media met @Waymadi of #Waymadifood!