Bloemkoolpap is een van die gerechten waarbij ik een jaar geleden je keihard had uitgelachen als je me had gezegd dat ik het zou eten. Wat ketogeen eten wel niet met je smaakpapillen doet haha, want serieus, ik vind bloemkoolpap heerlijk.

Mijn eerste gedachte was, zou het niet ontzettend naar bloemkool smaken? Niet dus. Ik proef het licht en je moet er met je neus induiken om de bloemkool te ruiken. Kaneel is een sterke specerij die de geur en smaak van bloemkool flink maskeert. Je kan ook vers koolhydraatarm fruit meekoken of kokosmelk gebruiken wanneer je echt geen bloemkool meer wil proeven. Dit is een basisrecept waar je lekker mee kan experimenteren. Lees ook de tips & trucs even door.

Het recept maakt 3 porties van circa 275 gram. In het berekenen van de voedingswaarde ben ik ervan uit gegaan dat je slagroom gebruikt. Notenmelk, kokosmelk of melkkefir bevatten minder vetten. Daar voeg ik zelf nog wat grasboter aan toe voor het romige effect.

Voedingswaarde per portie: 30,5 gram vetten, 8,4 gram koolhydraten, 7 gram eiwit.

Wat heb je nodig

  • 750 gram bloemkoolrijst
  • 300 ml ongezoete slagroom 35% vet OF 300 ml notenmelk met 2 volle eetlepels grasboter OF kokosmelk OF melkkefir
  • 6 eetlepels Greensweet Sweet
  • flinke snuf zeezout
  • 2 volle theelepels kaneel
  • 1 theelepel agar agar

Toppings

  • Noten naar keuze
  • Volle eetlepel amandelpasta
  • Cacao
  • Geraspte kokos
  • Hennepzaad
  • Gebroken lijnzaad
  • Vers kha fruit: aardbeien, frambozen, (blauwe) bessen of bramen. Let op, dit geeft je flink wat extra koolhydraten.
  • Flinke eetlepel créme fraîche

Tips & trucs

  • Je kan als je gladde bloemkoolpap wil uiteraard alles fijnmalen in een blender na het koken. Ik kies bewust voor bloemkoolrijst omdat ik een alternatief voor havermoutpap wilde maken en dus graag wat kauwbare stukjes erin wil hebben.
  • Greensweet Sweet is net zo zoet als suiker. Pas de hoeveelheid gerust aan naar je eigen smaak.
  • De agar agar vervangt het zetmeel wat in normale pappen vol granen zit. Gebruik dit om de echte pap consistentie te krijgen. Laat het weg als je een wat dunner geheel wilt.
  • Andere kruiden naast kaneel die lekker zijn om toe te voegen: 1/2 theelepel kardemom, 1 theelepel gember, een kneepje citroensap.
  • Vers koolhydraatarm fruit meekoken maskeert de bloemkoolsmaak.

Bereiding

Kook de bloemkoolrijst in de slagroom gaar in een minuut of tien samen met de kaneel, zeezout en Greensweet Sweet.

De agar agar doe je er daarna bij en laat je voor een minuut of 3 even meekoken. Je zal de bloemkoolpap gelijk zien indikken. Na afkoelen zal het nog iets dikker worden.

Verdeel in drie porties en bewaar luchtdicht in de koelkast.

Een beetje opwarmen is lekker, kies je toppings naar keuze en geniet!

1 Comment
  1. Het lijkt mij heel lekker en ga het zo ook eens proberen. Ben benieuwd hoe het zal smaken als het niet gepureerd is. Ik maak zelf vaak een versie met koffie er door.

Leave a Reply

Your email address will not be published.