Hittegolf of niet, ik heb echt koffie nodig in de ochtend. Sinds ik ketogeen eet is dat wel zwarte koffie of koffie met een scheutje slagroom geworden want melk is niet ketogeen. Met de hitte van vorige week besloot ik keto ijskoffie te maken. De ijsklontjes waren hier niet aan te slepen in alle drankjes, een ijsblokjesmachine lijkt me echt ideaal in de zomer.

Deze mevrouw heeft niet echt geduld voor een cold brew dus het werd de snelle versie. Het geheim voor lekkere ijskoffie is veel ijsblokjes en sterke koffie. Ik gebruik een Nespresso machine om de koffie te maken.

Wil je een cold brew ijskoffie proberen dan heb je (het liefst vers) gemalen koffiebonen nodig waar je water op kamertemperatuur op giet en laat staan voor minstens 12 uur. Dit aftreksel meng je dan naar gewenste sterkte met water en ijsblokjes. De beloning na die lange wachttijd? Je krijgt een zachtere maar rijke koffie smaak minus het bittertje wat koffie heeft door het hete water.

Wat heb je nodig

  • 6-8 ijsblokjes
  • 400 ml koffie naar keuze
  • 25 ml 35% slagroom
  • Erythritol of stevia naar keuze

Variatietips

Bereiding

Doe de ijsklontjes en slagroom in een groot glas en giet de koffie erop. Kies je ervoor om de slagroom op te kloppen voeg die dan als laatste toe.

Je kan ervoor kiezen om de koffie te maken en te laten afkoelen voor de koudste keto ijskoffie. Of rechtstreeks op de ijsklontjes te doen en goed te roeren.

Gebruik je stevia of erythritol dan merk ik dat de smaak er het beste uitkomt als je het toevoegt wanneer de koffie kouder is. Doe deze er dus als laatste bij en breng op smaak.

Genieten maar!

Op dit artikel is een disclaimer van toepassing.
1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.